Thursday 31 March 2016

Okay? Okay.

Beste lezertjes van me... 

Vandaag, donderdag 31 maart 2016 - 17u10 - heb ik het gehad met alle negativiteit in de wereld. 
Het is gewoon allemaal teveel aan het worden. Bomaanslagen, overlijdens, ruzies & pesterijen. 

En waarom? Overlijdens zijn nu eenmaal moeilijk tegen te gaan. Maar het komt er gewoon allemaal bij tot op een punt waar meeste mensen gewoon hun zinnen verliezen en compleet "nuts" gaan om het zo te zeggen. Ze zien het gewoon niet meer zitten. Maar waarom doen mensen andere mensen dit aan? Waarom is er zoveel haat in de wereld? Waarom vinden mensen hun "plezier" in pesten of aanslagen plegen? 

Sinds dinsdag kreeg ik al een paar keer de vraag van mensen waarom ik geen blogpost schreef over de bomaanslagen in Brussel. Ik zag er gewoon het nut niet van in. Wat moest ik doen? Zeggen dat het allemaal goed ging komen? Dat je niet bang moest zijn? Ik ging jullie gewoon meer angst aanjagen, mezelf meegerekend. Nee het komt niet goed, niet als we zo negatief blijven staan tegenover de wereld en haar bewoners.


Zeg mij eens, wanneer is de laatste keer dat je iemand een goeie knuffel hebt gegeven? Wanneer heb je voor het laatst iemand een compliment gegeven? Wanneer? 
We geven elkaar gewoon te weinig liefde. 

En nu denk je vast, ja maar, wij kunnen toch niets doen tegen die aanslagenNee, inderdaad niet, maar dat zeg ik ook niet. We kunnen zo'n dingen nu eenmaal niet voorkomen. 

Maar waar we wel kunnen voor zorgen is dat de dagelijkse Angst, die er onder de mensen heerst, wegvalt. Want dat is de enige reden dat zo'n dingen blijven gebeuren. Angst voor een uitroeiing van religie ( want zeg nu zelf, als je zover denkt komt het in het algemeen wel daar op neer) is wat tot die aanslagen kan leiden. Angst omdat de ander misschien gewoon slimmer is dan jij, is wat die pesterijen veroorzaakt. Angst voor het verliezen van iemand kan op zich zelf leiden tot een ruzie, gewoon omdat je die persoon niet kwijt wil. Angst is wat een groot deel van ons drijft. Het zit in ons. En het komt er op de meest diverse manieren uit. 

Keur ik die aanslagen goed? Verre van! Absoluut NIET! Angst mag dan misschien een onderliggende drijfveer zijn voor die personen, een aanslag als deze komt gewoon niet door de angst. Waardoor het dan wel komt blijft volgens mij voor iedereen een raadsel. 

Ik herinner mij vorige week nog haarscherp. Naast die aanslagen die ik tot in detail heb gevolgd, ben ik ook nauw in contact gekomen met een pesterij. Niet van mezelf maar van een van de jongeren uit de vereniging. Ze was in elkaar geslagen door een jongen van haar klas. 14 jaar en iemand in elkaar slaan. Dat doet bij mij toch een wenkbrauw fronsen. Wie, in his right mind, doet nu zoiets? Resultaat van de timmering ( ik zocht een woord dat het niet al te respectloos doet klinken) : gekneusde ribben, rolstoel en een paar weken geen instrument meer mogen bespelen. Ze vertelde er ook bij dat hij al langer de pik op haar had. Het enige wat ik bij haar verhaal kon denken is dat hij zich bedreigd voelde door haar. Het is een slimme meid met een niet zo veel voorkomende hobby. En dat, weet ik uit eigen ervaring, kan voor sommigen er gewoon niet in. Ik ben zelf meerdere malen gepest geweest door mijn hobby's en, laat ons zeggen, bezigheden. Nee, ik was niet de populairste van de klas maar als ik nu terug kijk naar de gebeurtenissen, hebben die mij gemaakt tot wie ik nu ben. Ik sta sterker in het leven. Sterker dan ik ooit gedaan heb. What doesn't kill you makes you stronger enzo, wete wel? 

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen met dit ratelen is dat je er moet zijn om elkaars angsten te verdrijven. Wees elkaars steun en toeverlaat in moeilijke tijden. Vergeet nooit dat mensen vaak gewoon te bang zijn om los te laten of te begrijpen. Wees een rots in hun branding. En vergeet nooit dat er altijd een morgen is. 


M.
X

PS: voor ik het vergeet, zet verdorie die negatieve, trage liedjes uit en zet iets leuk op! Hier zijn er een paar om alle miserie te vergeten : 

https://www.youtube.com/watch?v=y8wa8jBdphs
https://www.youtube.com/watch?v=ao8Ujdx9ifM
https://www.youtube.com/watch?v=JsfaCZp1OuQ
https://www.youtube.com/watch?v=MenBz8-dwpA
https://www.youtube.com/watch?v=GvGqoaYp0Wo
https://www.youtube.com/watch?v=sCpskY3VrnQ -> dit moet je gewoon zien. ik ben geen top fan maar ik begin toch wat te twijfelen :p 

1 comment:

  1. zo mooi geschreven! :)
    De aanslagen hebben ons diep geraakt. Hoe je het ook draait of keert, de wereld is veranderd op 22 maart. Ons laten leiden door angst is inderdaad niet goed. MAar hoe je het ook ziet, angst zal er nu eenmaal zijn. Ik vertrek binnenkort naar zaventem. Ik zal met mijn eigen ogen zien hoe de ravage is geweest (hopelijk al wat opgeruimd tegen dan al betwijfel ik het) en ook ik zal wat angst hebben. Stel je maar eens voor dat jij iemand was tussen die mensen op 22 maart. Dit is gewoon verkeerde tijd en verkeerde plaats.... Als ze die ene terrorist niet gepakt hadden in het weekend ervoor ging de aanslag op paasmaandag zijn met een schietpartij in hartje centrum... Als je er bij nadenkt kan je niet anders dan negatief denken. Wat zijn ze nu nog van plan? Enkele dagen daarna gebeurde het in Pakistan op een kinderspeelplein waar allemaal christelijke mensen zaten die pasen aan het vieren waren. Komaan laat de mensen in vrede hun feest vieren ! Ok dit moest er toch even uit. Je hebt gelijk dat negativiteit ons leven niet mag overmeesteren, we moeten positief proberen te blijven denken.

    Zo vreselijk voor dat meisje. Ik snap ook totaal niet hoe mensen dit elkaar kunnen aandoen. Soms denk je nu toch dat de wereld om zeep is? Gelukkig zijn er nog positieve mensen (zoals jij :) ) die de wereld een stukje mooier maken. Gelukkig kan dat meisje bij jou terecht! Ik denk dat veel mensen (helaas) te maken hebben gehad met pesten. Ook de pester zelf komt ook meestal uit een slechte situatie en reflecteerd de situatie op een ander , ik keur pesten uiteraard ook niet goed (vermits ik het zelf ook wel heb meegemaakt), het is gewoon geen zwart wit situatie. Vroeger dacht ik dat alle pesters slecht waren. Achteraf zie ik (door de opleiding) in dat niet alles zo zwart wit valt te bekijken. Toch man ik aan: PEST NIEMAND. Zit je met een probleem? Ga naar organisaties die je kunnen helpen maar pest niemand.

    Have a nice day today, let nobody bring you down. En knuffel je geliefden maar eens extra hard vandaag :)

    ReplyDelete