Tuesday 21 June 2016

In the beginning there was....

... een idee. Een idee om 185 uren non-stop radio te maken.
Zotgat Peter Van de Veire vestigde dat record en Marathonradio was geboren.

In het begin (2012) was het allemaal zeer rustig op sociale media maar de dag van vandaag (aka, midden in Marathonradio 2016) kan je er niet meer rond. Overal kom je Marathonradio tegen, mensen worden bevriend omdat ze samen 1 doel hebben: door de examens/juni geraken samen met Marathonradio.

Sinds dit jaar bestaat er ook een Marathonradiogroep op Facebook. Marathonradio 2016 op precies te zijn. Ik sprak met Laurence, de oprichtster van de groep en vroeg haar een iets te schrijven over het ontstaan van die groep. Ze was zeer enthousiast en al snel kreeg ik dit voorgeschoteld op Facebook...

Veel leesplezier en welkom. Dit is dag 4 van de #MarathonradioWeek
X

Vier jaar geleden tijdens de examens was de moed er bij mij even niet meer. Al die eenzame dagen achter mijn bureau zitten studeren is nu niet echt mijn ding. Om het kort samen te vatten: ik zat er even door! 
Ik kwam terecht bij MNM en toen ik al die mensen hoorde bellen met Tom en Peter besefte ik plots dat ik echt niet alleen was. Dat gevoel was wonderbaarlijk! Het effect van Marathonradio had dat jaar ongelofelijk veel teweeg gebracht bij mij, de motivatie was er terug en leren was in jaren nog nooit zo ‘tof’ geweest. 
Met volle moed begon ik in 2014 samen met marathonradio. Dat was dan ook het jaar dat ik twitter leerde kennen en via die weg in contact kwam met andere luisteraars. Ik werd steeds actiever op twitter en in 2015 bood ik voor het eerst mijn hulp aan via #marathonradio. Via die weg kwam ik toch met redelijk wat mensen in contact die gewoonweg nood hadden aan een goed gesprek, iemand waar ze even hun hartje bij konden luchten. Wat voor mij in 2013 ook de redding geweest was. 

Bij het begin van dit academiejaar startte ik met studeren aan de filmschool. Ik werd daar nog meer ondergedompeld in alles wat met media te maken heeft en welke invloed dat kan hebben op de maatschappij. Toen we het hadden over de invloed van de media kon ik niet anders dan aan Marathonradio denken. Hoe de media daar invloed heeft op de maatschappij is ongelofelijk! 
6 dagen na de start van marathonradio dit jaar had ik reeds gedaan met mijn examens dus bood ik mijn hulp voor andere studenten terug aan. Dit jaar kreeg ik zoveel meer reactie van mensen die met problemen zatten. Via twitter leerde ik dan ook andere fanatieke luisteraars kennen. Al snel kwam ik met al de andere mensen terecht in een facebookchat waar ongelofelijk veel levensverhalen boven kwamen die mij stuk voor stuk raakten. Ik merk dat de examens voor velen een druppeltje zijn die de emmer doen overlopen van problemen die het jaar moeilijker maakten. We noemden onze vriendengroep de marathonradiosquad en kwamen op de radio wat zorgde voor zeer veel mensen die ook deel wilden uitmaken van de squad. Maar toen botste we tegen het probleem dat een Facebook-groepschat maar beperkt kan worden tot 50 mensen. 

Ik was al even bezig met het idee een groep te maken maar wist niet goed wat dat zou geven. Toen veel mensen ontgoocheld moesten worden door het feit dat er geen plaats meer was in de groepschat dacht ik dat dit wel het moment was om de facebookgroep als het ware wat te ‘lanceren'. Het begon met een 30-tal leden die de examens niet allemaal meer evengoed zagen zitten. Wonderbaarlijk hoeveel nood mensen hebben om hun verhaal te delen in meer dan de 140 tekens waarmee die twitter ons beperkt! De groep kwam al snel in de belangstelling op de radio en we hebben nu reeds bijna 300 leden. Ik had nooit gedacht dat er in een groep met zoveel mensen toch zoveel liefde kon gangen! Dat is onverstaanbaar alsof iedereen in de examens zoveel nood heeft aan elkaar dat iedereen plots zichzelf kan zijn. 
Ik verveelde mij vaak doordat ik geen examens meer had en vulde mijn tijd met iedereen op de groep te helpen en te motiveren.Ik hielp mensen leerstof te begrijpen. Ik maakte al voor verschillende mensen samenvattingen, bekeek documentaires en vatte samen. Ik haal hier ongelofelijk veel kracht uit. Het heeft mij een vrolijk gevoel om te zien dat er ondanks alles toch zoveel mensen samen kunnen zijn die zoveel om elkaar geven. Ik kan het niet genoeg zeggen maar Marathonradio heeft niet alleen mijn maar duizenden andere mensen hun hartje gestolen.

Bedankt Tom, Peter, Julie & Sander. 
Bedankt Marathonradio

- Laurence (@Laurence_fass)

No comments:

Post a Comment